Pages

Wednesday, September 15, 2010

cerita untuk dihayati

kali ini aku buat cerita baru
untuk korang-korang hayati
cerite nie masih lagi berkait
dengan apa yang terlintas
di fikiran ku

di atas sebuah bukit
di tengah-tengah kota..
ada sepohon pokok
yang sangat rimbun..

tiap kali malam di kawasan itu
kita dapat lihat pemandangan yang sangat indah
udara yang nyaman dan sejuk
bintang berkelipan
cahaya-cahaya neon dari kesibukkan kota..

tapi tempat yang indah ini
tidak ramai yang tahu
jadi setiap malam
kawasan ini sangat sunyi..

tapi...
hanya seorang lelaki yang sering berkarya di situ
dan si dia sering bersama gitar kesayangannya
si dia tiada kekasih
jadi gitar nya itu lah menemaninya
tat kala si dia ingin ke tempat itu

kemana saja laki ini pergi
dia sering beseorangan
dan hanya ditemani gitar nya
kerana si dia tidak ada gadis yang meminati nya
itu lah yang sering dia katakan
jika ada yang bertanya padanya
kenapa si dia tidak mencari kekasih

tapi si dia ini tidak tahu
yang si dia selalu diperhatikan
oleh seorang gadis kampung
yang sangat cantik dan ayu

ramai lelaki di kolej
yang amat suka pada gadis ini
tapi gadis ini tidak layan
kerana si gadis ini
bertanggapan bahawa laki-laki lain ini
semua nya buaya..

hati si gadis ini hanya terpaut pada
seorang lelaki yang berpewatakkan simple
yang selalu bersendirian dan
tidak pernah berpisah dengan gitarnya..
tapi tiada seorang pun yang tahu
si gadis ini suka pada lelaki itu..

pada suatu hari
di saat laki ini sedang duduk di bawah pohon rimbun
berhampiran kantin...
si gadis ini cuba mendekati laki itu
kerana si dia ingin tahu apa yang laki ini sedang karangkan

saat gadis ini duduk di bebelakan pohon
yang mana pohon laki itu bersandar
gadis ini terdengar satu suara yang sangat merdu
yang datang di sebalik pohon itu...
yang mana datangnya dari suara laki itu...

gadis itu terpaku,terdiam dan langkah nya terhenti...
kerana terlalu teruja dengan lirik dan suara laki itu...
dia tidak sangka laki ini sungguh berbakat..

tidak lama kemudian
setelah lelaki ini sudah tamatkan nyanyian nya
si laki ini berkata...
"wahai gadis yang berada di belakang pohon
tempat aku besandar ini,kenapa kau berada di situ,
apa yang sedang kau cari..."

lalu gadis itu terkejut
kerana hairan macam mana
laki itu boleh tahu
yang dia berada di balik pohon itu..

lalu gadis itu keluar dari tempat dia duduk itu
dan si dia duduk di sebelah laki itu..
dan berkata " aku suka dengar kau menyanyi,
suara kau sungguh merdu,tapi bukan itu sebenarnya hajat aku
untuk mengendap mu,aku cuma ingin lihat apa yang sedang kau karangkan,
kerana aku lihat kau selalu ke pohon ini"

dan sebenarnya sudah lama aku memerhatikan kau
aku suka pada kau..
kau tidak sama dengan laki-laki lain
yang hanya berpura-pura...

sudikah kau berkawan dengan ku...
lalu laki itu berkata
aku tidak sangka aku selalu diperhatikan oleh mu
ku sangka kan kau tidak suka pada ku

kerana aku kan begini selalu bersendirian
lagipun memang aku juga suka pada kau
cuma aku tidak berani untuk meluahkan perasaan ku
kerana aku takut kau katakan aku sama macam laki-laki lain

jadi lebih baik aku menyendiri...
gadis itu terkejut lagi...
kerana dia sangkakan laki ini
tiada perasaan terhadap wanita...

lalu gadis ini tersenyum...
lalu berkata pada laki itu...
jadi kau sudi jadi kawan ku...
laki itu berkata aku sudi...
meraka sama-sama tersenyum

pada keesokkan harinya...
ketika mereka sama-sama
sedang duduk di bawah pohon
dekat dengan kantin itu
gadis itu bertanya pada laki itu

setiap malam aku selalu nampak
kau akan keluar dari kawasan kolej..
kau pergi kemana...
laki itu menjawab...
kau mahu tahu...
malam nanti aku bawa kau..
ketempat itu...
gadis itu berkata...
baiklah kalu begitu malam nanti
kita jumpa di sini pukul 8 malam..

tidak lama kemudian
tepat pada pukul 8 malam..
laki itu menuggu gadis itu di bawah pohon behampira kantin itu...
tidak lama kemudian...
perempuan itu pun tiba...

lalu mereka pun terus pergi ke tempat
yang dimaksudkan laki itu...
setelah sampai...
gadis itu terkejut...
melihat suasana ditempat itu sungguh indah..

lalu gadis itu berkata...
aku tidak sangka yang kau
selalu pergi ke tempat yang sungguh indah ini seorang diri
dan aku tidak sangka

aku gadis pertama yang kau
bawa pergi tempat secantik ini...
terima kasih ya wahai sahabat ku..

dalam mereka menghayati kepekatan malam..
di saat laki itu sedang sibuk menulis lirik...
lalu gadis itu bertanya
apa yang sedang kau karangkan
lalu laki itu berkata
aku menulis lirik...

lalu gadis itu berkata
boleh kau nyanyiankan untuk ku...?
lagi itu berkata...tidak mahu lah...
aku malu...kerana lirik ku tidak sempurna
lalu gadis itu terus memujuk laki itu
untuk nyanyikan juga

tidak lama kemudian laki itu
nyanyi jua...
setelah gadis itu memegang tangan nya
secara tiba-tiba...

di saat laki itu menyanyi...
gadis itu menangis...
kerana lirik yang laki itu karang sangat menyentuh jiwa
si gadis itu...

tidak lama kemudian
laki itu pun sudah taman kan lagu nya...
lalu laki itu bertanya kenapa kau nangis...
gadis itu berkata
aku nangis kerana akutidak sangka yang kau telah
banyak memerhatiku
dan telah banyak menulis lirik tentang diri ku

aku juga tidak sangka yang kau sayang pada ku..
terima kasih aku ucapkan pada kau..
laki itu menjawab ya..
aku memang sayang pada kau...
aku cinta pada kau...

kerana sejak hari aku tahu
yang kau sering memerhatikan aku...
aku rasa sangat bahagia...
sebab itu aku buat ini semua untuk kau

si gadis itu dengn tidak banyak kata
terus memeluk laki itu
lalu berkata"aku jaga sayang dan
cinta pada kau..
aku tidak mahu kehilangan kau"

laki itu lalu berkata..
ya...aku akan jaga kau sehingga akhir hayat ku....
lalu tidak lama kemudian mereka pulang...

ok buat masa ni...aku cerita stakat ini dulu...
nanti aku akan sambung lagi



No comments:

Post a Comment