Pages

Thursday, August 4, 2011

bila di "PPP"

pada hari ahad yang lalu
ketika ppp sedang berlangsung
aku rasa aku mungkin tidak akan
muncul sebagai aku yang sebenar

tapi bila suasana seperti agak sunyi
aku cuba keluarkan diri aku yang selumber
dan spontan

banyak benda yang aku buat
semua datang secara tiba-tiba
dan aku terus luahkan

bila orang ketawa
hati aku rasa senang
kalau tak
aku rasa seperti ada yang tak kena

tapi apa-apapun
aku suka
bila pensyarah
menyuruh setiap kumpulan
menyampai kan satu persembahan

jadi aku dan kumpulan aku cuba mencari
idea apa yang ingin kami lakukan

pada masa yang sama
seorang dari kumpulan aku
mengajukan soalan
"siapa yang pandai buat puisi atau sajak?"
aku diam

tapi pada masa yang sama
hati aku tergerak untuk buat satu sajak
dengan hanya diberi 10minit
aku cuba mencari ilham
bukan ilham syafiq sahabat ku
tapi idea..

tangan aku tidak berhenti menulis
baris demi baris
hingga la siap
aku bertanya pada ahli kumpulan ku
sajak ni ok tak..
dan diaorang baca

diaorang kata ok...

bila tiba masa untuk kumpulan aku buat persembahan
aku keluar kehadapan
dengan perasaan gemuruh

kumpulan aku
menyangkakan bahawa
aku akan sekadar baca sahaja
mereka tidak menyangka aku
akan alun kan sajak itu dengan irama nya sekali

sajak yang telah aku tulis bertajuk AKU
ini sajak nya

aku..
aku tidak pernah menyerah
sekali aku melangkah
tidak akan aku berhenti

apa jua rintangan
akan aku tempuhi

puncak yang tinggi
akan ku tawan

dari melangkah aku berlari
agar aku tidak ditinggali

kumpulan adapter aku duduki
disini aku kembali menonjolkan diri

ini lah sajak yang telah aku buat
aku rasa puas bila dapat kembali bersajak kembali
setelah sekian lama
aku berhenti membuat dan menyampaikan sajak
PPP telah buat aku kembali
kedunia lama ku

No comments:

Post a Comment